Eierseksjonssameiet Tiedemannsjordet
  • Forside
  • Info
    • Ansvarsfordeling
    • Avfall
    • Balkonger, terrasser og solskjerming
    • Beboermappene fra 2007/2008
      • Brannvarslingsanlegg
      • Elektro
      • Port-telefon
      • Ventilasjon
      • Vinduer og dører
      • VVS og rør
      • Yttervegger
    • Branninnstruks
    • Faktura
    • Forsikring
    • Husordensregler
    • “OBOS Nøkkel” (elektronisk)
    • Parkering / garasje
    • Protokoll årsmøter
    • TV / internett / telefoni
    • Utlegg
    • Utleie
    • Vaktmester
    • Vedlikehold
    • Vedtekter
  • Hva gjør jeg hvis… ?
    • Brannalarmen går?
    • Fjernkontrollen til garasjen ikke virker?
    • Hva gjør jeg i tilfelle bråk eller innbrudd?
    • Heisen står?
    • Skadedyr?
    • Problemer med TV eller internett?
    • Problemer med vann, avløp og ventilasjon?
    • Ringeklokken ikke virker?
    • Utelåst?
  • Bestille
    • Nøkler (vanlige og elektroniske)
    • Elektronisk nøkkel til bom
    • Parkeringskort gateparkering
    • Parkeringslapper
    • Portåpner garasje
    • Ringeklokke / postkasse
  • Om oss
    • Styret
Eierseksjonssameiet Tiedemannsjordet
Eierseksjonssameiet Tiedemannsjordet
  • Forside
  • Info
    • Ansvarsfordeling
    • Avfall
    • Balkonger, terrasser og solskjerming
    • Beboermappene fra 2007/2008
      • Brannvarslingsanlegg
      • Elektro
      • Port-telefon
      • Ventilasjon
      • Vinduer og dører
      • VVS og rør
      • Yttervegger
    • Branninnstruks
    • Faktura
    • Forsikring
    • Husordensregler
    • “OBOS Nøkkel” (elektronisk)
    • Parkering / garasje
    • Protokoll årsmøter
    • TV / internett / telefoni
    • Utlegg
    • Utleie
    • Vaktmester
    • Vedlikehold
    • Vedtekter
  • Hva gjør jeg hvis… ?
    • Brannalarmen går?
    • Fjernkontrollen til garasjen ikke virker?
    • Hva gjør jeg i tilfelle bråk eller innbrudd?
    • Heisen står?
    • Skadedyr?
    • Problemer med TV eller internett?
    • Problemer med vann, avløp og ventilasjon?
    • Ringeklokken ikke virker?
    • Utelåst?
  • Bestille
    • Nøkler (vanlige og elektroniske)
    • Elektronisk nøkkel til bom
    • Parkeringskort gateparkering
    • Parkeringslapper
    • Portåpner garasje
    • Ringeklokke / postkasse
  • Om oss
    • Styret
  • Info
  • Ukategorisert

Brannvarslingsanlegg og ansvarsforhold

  • 12. september 2020
  • 8 views
Total
1
Shares
1
0
0

Brannvarslingsanlegg og ansvarsforhold

Våren 2020 fikk sameiet et helt nytt brannvarslingsanlegg, med nye detektorer i alle seksjoner og fellesareal, samt nye paneler for betjening av anlegget. Mens det gamle anlegget var belemret med en rekke feil, som blant annet ga utslag gjennom unødige alarmer med utrykning fra brannvesen, er vårt nye anlegg i plettfri teknisk stand.

Styret bemerker allikevel et ikke helt ubetydelig antall feilmeldinger i anlegget fra enkeltseksjoner. Systemet sørger for at feilmeldinger kategoriseres og loggføres nøye, noe som viser at gjeldende feilmeldinger i all hovedsak skyldes at beboere ved alarm eller i forbindelse med oppussing, malingsarbeider e.l. i egne seksjoner demonterer eller på annen måte intervenerer i detektorer i sine seksjoner. Av den grunn ønsker styret å gjøre oppmerksom på følgende:

  • Detektorer (både med og uten sirene) i den enkelte seksjon er sameiets eiendom og skal ikke under noen omstendighet – verken ved oppussing/maling og minst av alt ved alarm – demonteres, skrus på eller på noen måte tukles med. Ethvert tilfelle av denne type berøring med detektorer registreres i systemet og følges opp av styret.
  • Ved feilmelding på detektorer i den enkelte seksjon, oppsøker styret beboer/seksjonseier for oppfølging. Normalt medfører nesten alle feilmeldinger behov for service, i hvilke tilfeller årsak til feil dokumenteres av leverandør. Når feil på detektor skyldes intervensjon fra beboer, vil seksjonseier bli viderefakturert kostnad for service, normalt pålydende fra kr. 5000,-.

I tillegg forekommer det fremdeles unødige alarmer fra vårt sameie, som utløser utrykning fra brannvesen og en kostnad pålydende kr. 4968,75,- hver eneste gang det skjer. Mens unødige alarmer i gammelt anlegg som oftest skyldtes feil i anlegget, skyldes unødige alarmer i nytt brannvarslingsanlegg uten unntak uaktsomhet fra beboere, særlig i tilknytning til ulike former for matlaging. I den anledning gjør styret oppmerksom på følgende:

  • Hver oppgang er ved utgangsdøren forsynt med et brannpanel og en instruks for betjening av samme. Byhusene har egne paneler og tilhørende instruks. Beboere skal gjøre seg nøye kjent med gjeldende instruks:
  • Ved tilfeller av unødig alarm i enkeltseksjoner som medfører utrykning fra brannvesen, vil styret til den pågjeldende seksjonseier viderefakturere kostnad for utrykningen. Begrunnelsen for dette er at beboere gjennom normal aktsomhet må påregnes å kunne unngå unødige alarmer og at de i de tilfeller hvor slike oppstår har mulighet til å forhindre alminnelig alarm og utrykning fra brannvesen ved å tilbakestille brannpanel i sin oppgang i henhold til instruks.

Ovennevnte innebærer også at alle beboere i tilfelle av alarm/sirene som de med sikkerhet vet at ikke er utløst i egen seksjon, umiddelbart skal evakuere sin seksjon (leilighet). Dessverre er det slik at atskillige beboere i stedet velger å demontere detektor(er) i sin seksjon. Styret gjør derfor også for ordens skyld oppmerksom på at alminnelig alarm i hele oppgangen betyr at man skal evakuere egen seksjon og at andre valg kan være forbundet med stor fare for den enkelte person.

En helhetlig brannstrategi for sameiet er under utarbeidelse og vil bekjentgjøres så snart denne, og pågående bygningsarbeider i forbindelse med den, er ferdigstilt. Styret planlegger også i den forbindelse å avholde en brannøvelse.

Total
1
Shares
Share 1
Tweet 0
Pin it 0
Styret Tiedemannsjordet

Previous Article
  • Info

Dørautomatikk

  • Styret Tiedemannsjordet
  • 9. september 2020
Les mer
Next Article
  • Info

Etterkontroll ved Norsk Brannvern

  • Styret Tiedemannsjordet
  • 16. september 2020
Les mer
Se også her
Les mer
  • Ukategorisert

Bestilling markiser

  • 16. april 2021
Les mer
  • Ukategorisert

Fotokonkurranse – frist 15/5

  • 14. april 2021
Les mer
  • Info fra styremøte
  • Ukategorisert

Informasjon fra styremøte 13/4 2021

  • 14. april 2021
Les mer
  • Info

Strømuttak parkeringsplass

  • 6. april 2021
Les mer
  • Info

Bestilling postkasseskilt – ny frist!

  • 25. mars 2021
Les mer
  • Ukategorisert

Skadedyr

  • 10. mars 2021
Les mer
  • Info

Oppussing av inngangsparti og trappeoppganger – Resultat fra beboerundersøkelsen er inne!

  • 8. mars 2021
Les mer
  • Info

Vedlikehold av heiser

  • 5. mars 2021
Kontakt

Adresse
Eierseksjonssameiet Tiedemannsjordet
Postboks 6668 St. Olavs plass c/o OBOS eiendomsforvaltning
0129 Oslo

Styretelefon
916 45 507 (ikke bemannet)
NB! Legg igjen talemelding om du vil bli oppringt eller at vi skal ta kontakt. 

Epost
styret[at]tiedemannsjordet.no

Arkiv nyheter

Input your search keywords and press Enter.