Oppdatert med seksjon for spørsmål & svar nederst på siden!
Bakgrunn
Styret har i lang tid vurdert etablering av et felles ladeanlegg for elbil og hybrider. Fram til nå har det vært opp til den enkelte beboer å bestille og bekoste all installasjon fram til stikkontakt eller ladeboks. Strøm har blitt hentet fra en kurs koblet til den enkelte seksjons strømmåler. Dette har i mange tilfeller fungert greit, selv om vi har flere eksempler på dårlig håndverk og manglende oppfylling av forskriftskrav.
Det er nå et raskt økende antall elbiler i garasjen og dertil forespørsler om montering av ladebokser. I tillegg har Eierseksjonsloven akkurat blitt oppdatert med virkning fra 1. januar 2021, som medfører at sameiet kan pålegges å dekke kostnader som muliggjør etablering av ladepunkt på de enkelte garasjeplassene. Les mer her.
Styrets beslutning er derfor at vi nå etablerer en felles teknisk infrastruktur for ladeanlegg.
Hvorfor er ikke dette opp til avstemming på årsmøtet?
Dette har vi diskutert nøye med vår forretningsfører i OBOS. Vårt dilemma er at vi ikke kan påberope oss saklig grunn for å nekte etablering av et slikt anlegg, samtidig som dagens løsning der hver enkelt eier kan etablere ladeboks fra sin egen strømmåler, ikke er bærekraftig og ikke kan videreføres. Den vil medføre at vi om relativt kort tid kommer til å sprenge kapasiteten på hovedsikringene våre, ettersom det ikke er noe helhetlig system for å spre belastningen.
Etablering av et felles ladeanlegg vil da uansett tvinge seg fram, og ingen av investeringene som har vært gjort inntil dette vil da komme til nytte. I tillegg har Oslo kommune i dag gode støtteordninger der vi får refundert 20% av investeringene, og ingen vet om disse vil være der, eller være like gode om noen år.
Styret er i alle tilfeller ansvarlig for drift og vedlikehold av felles bygningsmasse og infrastruktur. Forarbeidene til gjeldende lovforslag viser at etablering av infrastruktur og oppgradering av strømnett er å regne som normal drift og vedlikehold. Det betyr at sameiet på lengre sikt med høy sannsynlighet vil risikere langt større kostnader enn etablering av et felles ladekonsept på nåværende tidspunkt vil koste.
Det vi bør diskutere på årsmøtet er mulighet for å nedbetale deler av investeringene gjennom en “abonnementsavgift” knyttet til ladeboksene, eller et påslag på strømprisen som faktureres ut i fra bruk. Les mer om dette i link under “løsning ladeanlegg”.
Styret mener uansett at tiltaket vil gjøre det enda mer attraktivt å bo på Tiedemannsjordet og sikre folk både verdiøkning og et enda bedre botilbud.
Løsning ladeanlegg
Styret har konsultert både Multiconsult og OBOS Prosjekt for å komme opp med et konsept for et ladeanlegg som er billigst mulig, men samtidig gir sameiet størst fleksibilitet og effektivitet i tiden framover. Vi har landet på forslaget fra OBOS Prosjekt som sammen med Elektro Nettverk Service nå vil montere et anlegg basert på Zaptec Pro ladebokser.
Disse boksene er markedets mest fleksible og basert på åpne standarder. Det gir mulighet for “smart” laststyring, slik at anlegget benytter all tilgjengelig kapasitet til lading. fordelt på antall biler som er tilkoblet, kapasitet på anlegget, evt. tidspunkt på døgnet etc.
Alle laderne i systemet kommuniserer via skyløsningen til Zaptec og styringen går sømløst. Status på alle ladere vises online i skyløsning. Det vil bli installert wi-fi i garasjekjeller slik at alle ladebokser får kommunisert.
Konsekvenser
Etableringen vil påvirke alle parkeringsplasser i garasjen, også de som i dag har stikkontakt eller ladeboks. Disse er vi nå dessverre nødt til å demontere og koble fra.
Til de beboerne som allerede har installert ladeboks og sendt inn ferdigattest til styret som tidligere var beskrevet i vedtektene, ønsker styret å kompensere med en rabatt på 2.375,- Vi oppfordrer til gjenbruk av gammel ladeboks på hytte e.l. eller å selge på Finn.
Det er ikke noen tvil om at dette tiltaket vil koste. Samtidig har vi fått innvilget støtte til anlegget (men ikke ladeboksen!) på 20% fra Oslo kommune. Dette medfører at vi må ut med ca. 1.400.000,- for gjennomføring av prosjektet.
Denne investeringen er det på den annen side mulig å gradvis dekke inn via et påslag på forbruk fra Zaptec-boksene. Dette vil vi la være opp til årsmøtet å beslutte.
Montering av strømskinner etc. vil også medføre at beboere må flytte bilene sine fra parkeringsplassen i to dager. Klikk her for framdriftsplan
Interessert i ladeboks?
Klikk her for bestillingsskjema og framdriftsplan!
Spørsmål & Svar
Styret har mottatt flere spørsmål som vi har fått faglige redegjørelser på fra OBOS Prosjekt / Elektro Nettverk Service.
Hvorfor beholdes ikke eksisterende ladebokser?
Hvis man beholder eksisterende bokser binder det opp kapasitet enten men lader bil eller ikke. Det er i dag mange forskjellige ladebokser og disse har ikke noen form for styring av last.
Eksisterende løsning er utført av en rekke forskjellige elektrikere og det er flere tilfeller der utførelsen ikke er i henhold til dagens lover og forskrifter.
Strøm til dagens løsning er hentet fra flere forskjellige tavler, og ved økt belastning som vi må forvente da bilene får stadig større batterikapasitet, vil dette medføre overbelastning av stigeledningene til leiligheter og økning i antall uønskede strømbrudd.
Det blir også diffuse ansvarsforhold i tilfeller der feil på eksisterende ladere får konsekvenser på fellesanlegget.
Ettersom styret er ansvarlig for forsvarlig og forutsigbar drift og vedlikehold i sameiet ønsker vi ikke risikoen det å beholde eksisterende ladepunkter innebærer. Spesielt med tanke på effekten i slike anlegg ønsker styret å ha full kontroll på utførelsen og driften av dette, spesielt med tanke på brannsikkerheten.
Hva med lading fra stikkontakter?
Dette frarådes på det sterkeste og er kun tillat under følgende forutsetninger:
- Kurs til stikk skal ha maks 10A forankoblet sikring
- Kun ett enkelt stikk på hver kurs
- Kurs skal være beskyttet av jordfeilbryter type B
- Belastning skal ikke være over 80%
Så i praksis er det ikke lov å benytte vanlig stikk for lading av elbil, og alle stikkontakter vil derfor demonteres. Har man behov for lading av el-rullestol e.l. vil dette selvsagt være mulig uten kjøp av ladeboks, men det krever litt ekstra tilrettelegging. Ta derfor kontakt med styret om man har slike behov.
Hva med kompensasjon for de som nylig har kjøpt ladeboks?
Styret forstår at det er vanskelig å akseptere utskiftning av eksisterende ladebokser som nylig er satt opp. Vi ønsker derfor å fremlegge et forslag på årsmøte for alternativ kompensasjonsordning.
Denne innebærer at beboere som har nyere bokser får en betydelig høyere rabatt enn i dag mens de med eldre bokser får en litt lavere. En kompensasjon vil i alle tilfeller måtte refunderes fra styret, så dette endrer ikke noe på tilbudet eller bestillingsfristen som ligger ute i dag.
Bør jeg bestille ladeboks nå, eller kan jeg vente til jeg skaffer meg elbil?
Anlegget vi nå etablerer inkluderer bakplater for montering, som gjør installasjon av ladeboks langt enklere. Man bestiller derfor ladeboks når man trenger det, og trenger ikke å gjøre dette nå.
Pris for kjøp av en fremtidig ladeboks vil ikke avvike nevneverdig fra tilbudet i dag, men noe ekstra kostnader for kjøring, montering etc. må man forvente ettersom vi nå vil montere mange ladebokser samtidig. I tillegg må man ta høyde for prisutviklingen på selve boksen, men denne kan selvsagt kan gå både opp og ned avhengig av teknologiutvikling og konkurranse.
Hvordan foregår betalingsløsning og hva er kostnadene for bruk?
Valg av betalingsløsning og pris per KWh bestemmes av sameiet. Styret ønsker å legge ulike alternativ fram for årsmøtet. Det er mange muligheter, enten ved å ha en fast månedlig tilkoblingsavgift for de som installerer ladeboks og lav pris pr. KWh (følger sameiets generelle strømpris) eller en høyere pris pr. KWh som dekker alle faste utgifter til administrasjon, installasjon e.l. Det virker som det vanligste er å operere med en KWh-pris på ca. 2,00kr. Pris pr. KWh dekker da alle faktureringskostnader, og øvrige driftsutgifter. Men endelig strømpris og evt. «abonnementspris» er opp til årsmøtet.
https://www.charge365.no/hvordan-fungerer-charge365/
Kan andre koble seg til ladeboksen min?
Nei, alle må aktivere ladeboksen med RFID-brikke (kommer ofte med elbilen, og leveres uansett med ladeboksen), eller aktiverer denne via app, som sikrer at ingen andre kan benytte ladeboksen enn eier. Beboere sørger selv for å melde inn brikke etc. vi portal til fakturaløsningen, Charge 365.
Hva er maks. kapasitet og hvor lang tid tar det å fullade en stor elbil?
Maks ladekapasitet er 22 Kw, og lading tar ca 5-6 timer på en bil med 100kwh batteri fra 0-100%. Kapasiteten går ned avhengig av hvor mange biler som lader samtidig, men ladeboksene styrer det slik at alle biler får levert maks tilgjengelig effekt fra anlegget.
Normalt vil behovet for topplading av biler ikke være noe problem ettersom gjennomsnittlig daglig kjørelengde er under 40km, og anlegget sprer og styrer kapasiteten både avhengig av tid på døgnet og ønsket effekt.