Denne siden vil fortløpende oppdateres med svar på spørsmål styret får inn knyttet til oppgradering av vårt uteområde så svar som sendes deles med alle beboere. Minner også om at Facebook ikke er en kanal styret tar i mot henvendelser på. Henvendelser til styret må sendes til styret@tiedemannsjordet.no.
Blir det bordtennisbord utenfor nummer 1?
Styret har hatt en god dialog med beboerne og har tatt i mot alle innspill som har kommet inn. Tanken bak bordtennisbord var god men formålet er jo at det skal skape aktivitet og brukes. Aktiviteten kan oppleves som støy for de nærmeste beboerne og det ønsker vi å ta hensyn til. Det er med bakgrunn i dette besluttet i at det ikke settes opp bordtennisbord i sameiet.
Kan jeg sette opp skjerming i front av min terrasse?
En presisering rundt skjerming i forkant av terrasse. Så lenge man forholder seg til høyde presisert i utomhusveilederen kan man selv velge om man vil sette opp blomsterkasser, spilevegg etc som skjerming. Det som er relevant i forkant av terrasse er at man forholder seg til en meter høyde fra terrasse og opp samt at man forholder seg til fargevalg som fremkommer i veileder. Utomhusveilederen ble vedtatt på årsmøte 2020 avholdt mai 2021.
Fremdriftsplan fra Tronslien
Tronslien sender over en plan i starten av uken på hva som kommer til å utføres av arbeider kommende uke. Dette vil oppdateres her når vi får informasjon fra Tronslien.
Uke 20:
– Snekker forsetter med private terrasser i indre gårdsrom og platting rundt kastanjetre etter det.
– Jord blir kjørt inn denne uken avrettet til plen, samt at det påfølgende vil bli startet med montering av stålkant som vil ramme inn hekk og staudebed i raden 43 – 49.
Kan jeg sette opp skjerming i front av min terrasse?
En presisering rundt skjerming i forkant av terrasse. Så lenge man forholder seg til høyde presisert i utomhusveilederen kan man selv velge om man vil sette opp blomsterkasser, spilevegg etc som skjerming. Det som er relevant i forkant av terrasse er at man forholder seg til en meter høyde fra terrasse og opp samt at man forholder seg til fargevalg som fremkommer i veileder. Utomhusveilederen ble vedtatt på årsmøte 2020 avholdt mai 2021.
Hva er bakgrunnen for de omfattende oppgraderingene av sameiets uteområder?
Bakgrunnen for hoveddelen av oppgraderingen ble grundig redegjort for i sak lagt frem på ekstraordinært sameiemøte som ble gjennomført i perioden 9.-17. november 2020. Redegjørelse legges også ved her:
Privat uteareal på bakkeplan er i dag begrenset, og er spesielt i gårdsrommet i beskjeden grad skjermet fra innsyn. Dette gjør at disse uteplassene i liten grad blir benyttet. Samtidig er fellesarealene som ligger langs gangveiene i gårdsrommet av en slik utforming og plassering at de heller ikke er brukbare til opphold. De er preget av halvveis gjennomført beplantning og fremstår i dag lite helhetlige.
Over lang tid har styret fått henvendelser om utvidelse av markterrasser, etablering av beplantning etc. fra disse leilighetene. Styret registrerer også at det i enkelte tilfeller er blitt bygget på fellesareal, uten forespørsel eller godkjenning av styret.
Dette ønsker styret å gjøre noe med. For å gi disse leilighetene tilbud om økt kvalitet på uteareal, foreslår derfor styret å åpne opp for salg og seksjonering av fellesareal til leilighetene på bakkeplan. Det vil samtidig bli etablert helhetlig beplantning med vintergrønne hekker som kan formklippes, og vokse opp mot ca. 1,6m. Det blir også etablert nye blomsterbed ved inngangspartier i gårdsrommet. Med stor nok interesse for kjøp av utvidet uteareal vil også sameiet tilføres sårt tiltrengte inntekter.
Et salg av dette fellesarealet vil ikke medføre redusert tilgang til brukbart uteområde, da det kun er snakk om areal som i dag ikke er egnet til annet formål. I tillegg til å øke kvaliteten for leilighetene på bakkeplan vil et salg og oppstramming av uteareal gi sameiet en nivåheving på uteareal, som vil fremstå som ett stort og flott anlegg.
I tillegg til redegjørelse ovenfor kan vi legge til at styret med denne oppgraderingen har et langsiktig mål om at leilighetene på bakkeplan skal være attraktive leiligheter å bo i og sikre stabilitet i borettslaget med mindre utskifting av beboere grunnet kortvarige leieforhold.
Parallelt med oppgraderinger av uteområde knyttet til seksjoner i første etasje vil det pågå noe vedlikeholdsarbeid med å utbedre avrenning til sluk utendørs, dette for å forhindre ytterligere lekkasjer i kjeller, noe som har vært et stort problem for sameiet.
Sameiet utbedret 5 av totalt 16 trappepartier ved inngangene til byhusene i 2020. De resterende 11 trappepartiene vil utbedres parallelt med oppgraderingen av utearealet da vi ser at det er stor slitasje på disse med skifer som sprekker opp og løsner. Foregående vinter har skapt ytterligere skader på partiene som ikke ble utbedret i 2020.
Området under kastanjetreet vil også endelig utbedres. Dette har vært et problemområde i mange år med manglende gress i sommerhalvåret og i snøsmeltesesongen legger det seg opptil 15 cm vann rundt treet med islagt bunn, noe som utgjør en reell HMS fare. Vi har tidligere undersøkt muligheten for å fylle på masse og drenere men har fått tilbakemeldinger om at dette vil være en omfattende og kostbar prosess da fallet er feil vei ved kastanjetreet samt at man ikke kan fylle på masse inntil stammen av treet for det vil ikke treet nødvendigvis tåle. Vi har nå landet på en løsning hvor vi bygger opp dette området med en treplatting og etablerer en sittebenk rundt halve treet. Konstruksjonen vil ta høyde for at treet kan vokse i diameter.
Selve velkomsten til sameiet, altså blomsterbedet øverst i Bertrand Narvesensvei vil bygges opp med kantstein da jorden nå ligger kant i kant med asfalt og renner utover asfalt og forsvinner når det regner. En stor takk til Wenche og Vinnie som sørger for at bedet bugner av blomster gjennom sommerhalvåret.
Sist men ikke minst er det planlagt et bordtennisbord ved sykkelstativet utenfor nummer 1, der det nå står en ensom lekehest.
Hvorfor fjernes hekk rundt alle terrasser i indre gårdsrom uavhengig av om eier har kjøpt ekstra uteareal?
Alle hekker fjernes nå for å sikre en helhetlig beplantning med hekker rundt alle terrasser på bakkeplan i indre gårdsrom. Dette vil stramme opp inntrykket av sameiet vårt og gi et helhetlig og sammenhengene uttrykk. Utforming vil være lik for alle men bruk av arealet innenfor hekk vil reguleres ut i fra om arealet er fellesareal eller seksjonseiers areal. Areal som er kjøpt av leiligheter på bakkeplan reseksjoneres og eies av leilighetens eier. Dette skaper økt verdi på leilighet og det gir spillerom til utforming av arealet man eier. Man kan velge å få bygd terrasse på hele området eller deler av området, man kan få installert markiser over sitt uteareal og bruke området som sitt eget. Dersom man ikke eier arealet vil gress klippes av sameie og eiendeler kan ikke plasseres fast på arealet utenom egen terrasse som tilhører enheten.
Vil oppgradering av uteområde påvirke lekeplass for barn og barns mulighet for frilek i sameiet?
Oppgraderingen skal ikke påvirke lekeplass for barn og barns mulighet for frilek i sameiet. Den lille sandkassen på plenen ved kastanjetreet vil fjernes. Den er lite i bruk og sand som dras utover gir dårlige vekstforhold for gresset. Vi ser parallelt på løsninger for å holde sanden på plass i den store sandkassa. Sandkassa går nå kant i kant med asfalten så sanden flyter over på asfalten når det regner eller når sandkassa benyttes. Det kan være aktuelt å ramme inn den delen av sandkassa som vender mot asfaltsti med en stubbekant eller lignende. Dette vil holde sanden på plass og fungere som et sted man kan sette seg mens barna leker i sanden. Styret venter på tilbakemelding på hva vi kan gjøre og ikke i henhold til gjeldende forskriftene for lekeområder.
Hvordan ser fremdriftsplanen ut i prosjektet?
Styret venter selv på en overordnet fremdriftsplan fra Tronslien som skal tydeliggjøre hvilke aktiviteter gjøres når og når de ulike delene etter plan vil ferdigstilles. Fremdriftsplan vil deles med beboerne når denne oversendes oss. Alle arbeider skal være sluttførte til 26.07.2021. Fremdriften i prosjektet er god og det er ikke noe pr. nå som tyder på forsinkelser i fremdrift.
Jeg opplever at det er svært lite deltakelse fra styret på Facebook-siden. Er dette en bevisst strategi (Ref. Informasjonen på facebooksiden om at styret ikke har noe med den å gjøre)??
Facebook er ikke en kommunikasjonsplattform som benyttes av styret og heller ikke en gruppe som er opprettet av styret. Alt som meldes inn må gå via e-post til styret så vi får sakene og historikk inn i vårt sakssystem. Kommunikasjon ut fra styret går via vår hjemmeside men vi legger alltid ut link på Facebook også. Det er ikke alle som har Facebook og derfor benyttes også sms og e-post varsling når viktige saker skal kommuniseres.
Hva er styrets strategi for kommunikasjon til beboerne og er det vurdert endringer i plattform for kommunikasjon mot beboere?
Denne siden for ofte spurte spørsmål kommer som et resultat av at det er mange spørsmål fra beboere rundt oppgradering av uteområdene. For å sikre at alle beboerne får mest mulig informasjon vil spørsmål som kommer inn fra beboere samt svar legges ut her så alle kan holde seg oppdatert.
Det er også satt opp tre spørretimer ifm årsmøtet så beboere kan komme og stille de spørsmål man ønsker.
Nivået på kommunikasjon de siste årene har forbedret seg mye men det kan alltid bli bedre.
Det har skjedd mye i sameiet de to siste årene og hvis man leser innkalling og redegjørelser til de siste årsmøtene vil man se at det er gitt veldig mye informasjon ut til beboerne. Når det gjelder oppgradering av utearealene har kommunikasjonen vært for dårlig og det jobber vi med. Oppstart av arbeidene kom brått på også oss så her har vi vært på etterskudd men jobber kontinuerlig for å få info ut.
Vi som sitter i styret håndterer alt på fritiden og det har vært en massiv jobb å sitte i styret vårt de siste årene. Det er definitivt perioder hvor tiden rett og slett ikke strekker til men vi kan love at vi gjør så godt vi kan til enhver tid. Dessverre er det også laber interesse fra våre beboere for å tre inn i styret.
Når alle arbeider er ferdigstilte går sameiet inn i normal drift og forvaltning og vår erfaring er at da fungerer vårt ticketsystem veldig godt. Alle e-poster tildeles et saksnummer som delegeres til riktig styremedlem ut i fra ansvarsområde.
.