Eierseksjonssameiet Tiedemannsjordet
  • Forside
  • Info
    • Ansvarsfordeling
    • Avfall
    • Balkonger, terrasser og solskjerming
    • Branninnstruks
    • Dørautomatikk
    • Energiregnskap
    • Faktura
    • FDV / beboermapper
      • Brannvarslingsanlegg
      • Elektro
      • Port-telefon
      • Ventilasjon
      • Vinduer og dører
      • VVS og rør
      • Yttervegger og balkonger
    • Forsikring
    • Husordensregler
    • Ladeanlegg
    • “OBOS Nøkkel” (elektronisk)
    • Parkering / garasje
    • Protokoll årsmøter
    • TV / internett / telefoni
    • Utlegg
    • Utleie
    • Vaktmester
    • Vedlikehold
    • Vedtekter
    • Veileder uterom og fellesareal
  • Hva gjør jeg hvis… ?
    • Brannalarmen går?
    • Fjernkontrollen til garasjen ikke virker?
    • Hva gjør jeg i tilfelle bråk eller innbrudd?
    • Heisen står?
    • jeg vil innbetale fellesgjeld?
    • Problemer med TV eller internett?
    • Problemer med vann, avløp og ventilasjon?
    • Ringeklokken ikke virker?
    • Skadedyr?
    • Utelåst?
  • Bestille
    • Elektronisk nøkkel til bom
    • Ladestasjon
    • Nøkler (vanlige og elektroniske)
    • Parkeringskort gateparkering
    • Parkeringslapper
    • Portåpner garasje
    • Postkasseskilt
    • Ringeklokkeskilt
  • Om oss
    • Styret
Eierseksjonssameiet Tiedemannsjordet
Eierseksjonssameiet Tiedemannsjordet
  • Forside
  • Info
    • Ansvarsfordeling
    • Avfall
    • Balkonger, terrasser og solskjerming
    • Branninnstruks
    • Dørautomatikk
    • Energiregnskap
    • Faktura
    • FDV / beboermapper
      • Brannvarslingsanlegg
      • Elektro
      • Port-telefon
      • Ventilasjon
      • Vinduer og dører
      • VVS og rør
      • Yttervegger og balkonger
    • Forsikring
    • Husordensregler
    • Ladeanlegg
    • “OBOS Nøkkel” (elektronisk)
    • Parkering / garasje
    • Protokoll årsmøter
    • TV / internett / telefoni
    • Utlegg
    • Utleie
    • Vaktmester
    • Vedlikehold
    • Vedtekter
    • Veileder uterom og fellesareal
  • Hva gjør jeg hvis… ?
    • Brannalarmen går?
    • Fjernkontrollen til garasjen ikke virker?
    • Hva gjør jeg i tilfelle bråk eller innbrudd?
    • Heisen står?
    • jeg vil innbetale fellesgjeld?
    • Problemer med TV eller internett?
    • Problemer med vann, avløp og ventilasjon?
    • Ringeklokken ikke virker?
    • Skadedyr?
    • Utelåst?
  • Bestille
    • Elektronisk nøkkel til bom
    • Ladestasjon
    • Nøkler (vanlige og elektroniske)
    • Parkeringskort gateparkering
    • Parkeringslapper
    • Portåpner garasje
    • Postkasseskilt
    • Ringeklokkeskilt
  • Om oss
    • Styret
Hjem Hva gjør jeg … ? Hva gjør jeg hvis jeg har problemer med TV eller internett?

Hva gjør jeg hvis jeg har problemer med TV eller internett?

Er det ikke noe TV-signal:

  • Etter 31.08.2022 har vi ingen kollektiv avtale om kanalpakke for TV.
  • Dersom du har problemer med kanalpakke fra RiksTV:
    Sjekk driftsstatus: https://www.rikstv.no/status/
    Hjelpesider kabel-tv fra RiksTV: https://www.rikstv.no/kundeservice/det-virker-ikke-som-det-skal
    Dersom du trenger å ta kontakt med RiksTV: https://www.rikstv.no/kontakt

Ved problemer med internett

  • Ring Homenet kundeservice på 38 99 01 00
  • Sjekk mulige årsaker til dårlig internett

Mulige årsaker til dårlig internett

Dårlig internettsignal kan skyldes veldig mye forskjellig, men er som regel knyttet til problemer med det trådløse signalet. Det er sjelden problemet skyldes selve det kablede fibersignalet inn til leiligheten.

Forbedring av trådløst nett

NB! Trådløst internett er i utgangspunktet den enkeltes ansvar å sette opp og vedlikeholde, og ikke en del av den kollektive avtalen sameiet har med Homenet.

Homenet har ansvar for å levere fibersignal inn til ruter i leiligheten, men har i utgangspunktet ikke support på trådløs dekning i leiligheten. Dette er derimot en tjeneste man kan kjøpe for et lite tillegg i måneden, se https://www.homenet.no/wifi-at-home/

For de som ønsker å forbedre det trådløse signalet selv, bør man være klar over følgende faktorer som påvirker signalet i leiligheten:

  • Utdelt ruter fra Homenet har svak signalstyrke og passer bare der den kan plasseres sentralt i leiligheten. Styret anbefaler alle som opplever problemer med trådløst internett å skifte ruter.
  • Betongvegger, metallstendere i vegger og andre trådløse sendere (babycall etc) påvirker også signalet negativt
  • Der ruter ikke kan plasseres sentralt i leiligheten, bør man vurdere “Mesh”-nettverk. Dette er flere trådløse sendere som kobles trådløst sammen, for å gi god dekning i leiligheten, og samme løsning som Homenets WiFi@Home-produkt. Se mer info her: http://www.tiedemannsjordet.no/info/tv-internett/
  • Selv om trådløst nettverk har fungert godt i lenger tid, kan nye nettverk i naboleiligheter, elektronisk utstyr etc. endre på forholdene, som gjør at man stille det inn på ny. Mange rutere tilpasser dette automatisk selv, men noen ganger må man starte denne funksjonen selv. Dette gjøres ved å bruke Channel Finder, Network Scan eller liknende funksjoner i ruteren man bruker (se brukerveiledning for din aktuelle modell)
  • Rutere sender på samme kanal
  • Rutere sender på ulike kanaler

Feilsøking internettsignal

Her er en liten veiledning for hvordan man kan finne ut av om problemer med internett skyldes det trådløse signalet, eller fibersignalet inn til leiligheten. Den sikreste måten å se på dette er ved å sjekke hastigheten ved hjelp av kablet tilkobling.

  • Sjekk at ruteren er koblet til strøm og til uttak i veggen
  • Skru av wifi eller aktiver flymodus på datamaskinen
  • Last ned Speedtest fra Microsoft Store eller Mac App Store
Windows 10 Tip: How To Schedule to Turn On WiFi Connection Automatically -  Next of Windows
  • Koble nettverkskabel mellom datamaskinen og bak på ruteren
  • Starte Speedtest og kjør test. Velg Broadnet som server:

Resultater bør ligge på mellom 600-1000 om man har en gigabit nettverksport på PC og har oppdaterte drivere til den. Er det en eldre PC, vil hastigheten på fibernettverket muligens være høyere enn det maskinen klarer å ta imot.

Kontakt

Adresse
Eierseksjonssameiet Tiedemannsjordet
Postboks 6668 St. Olavs plass c/o OBOS eiendomsforvaltning
0129 Oslo

Styretelefon
916 45 507 (ikke bemannet)
NB! Legg igjen talemelding om du vil bli oppringt eller at vi skal ta kontakt. 

Epost
styret[at]tiedemannsjordet.no

Arkiv nyheter

Input your search keywords and press Enter.