Problemer med TV-kanaler:
- Etter 31.08.2022 har vi ingen kollektiv avtale om kanalpakke for TV.
- Dersom du har problemer med kanalpakke fra RiksTV:
Sjekk driftsstatus: https://www.rikstv.no/status/
Hjelpesider kabel-tv fra RiksTV: https://www.rikstv.no/kundeservice/det-virker-ikke-som-det-skal
Dersom du trenger å ta kontakt med RiksTV: https://www.rikstv.no/kontakt
Problemer med internett
- Sjekk om det er kabelbrudd hos GlobalConnect: Driftsmeldinger
- Sjekk mulige årsaker til dårlig internett (bruk f.eks. denne guiden: Feilsøk internett )
- GlobalConnect kundeservice: 38 99 01 00
Mulige årsaker til feil med internett
Det er flere mulige årsaker til at du opplever problemer med internett, men det er som regel knyttet til problemer med det trådløse signalet. Det er sjelden problemet skyldes selve det kablede fibersignalet inn til leiligheten.
For å feilsøke internettproblemer, så kan du bruke denne guiden: https://globalconnect.no/kundeservice/kommer-ikke-pa-nett-annen-enhet/
Forbedring av trådløst nett
NB! Trådløst internett er i utgangspunktet den enkeltes ansvar å sette opp og vedlikeholde, og ikke en del av den kollektive avtalen sameiet har med GlobalConnect.
Homenet har ansvar for å levere fibersignal inn til ruter i leiligheten, men har i utgangspunktet ikke support på trådløs dekning i leiligheten. Dette er derimot en tjeneste man kan kjøpe for et lite tillegg i måneden, se https://globalconnect.no/wifi/ Det er ikke etableringsgebyr for beboere i sameiet i avtalen som gjelder fra 01.01.2024.
For de som ønsker å forbedre det trådløse signalet selv, bør man være klar over følgende faktorer som påvirker signalet i leiligheten:
- Utdelt ruter fra GlobalConnect har svak signalstyrke, og passer bare der den kan plasseres sentralt i leiligheten. Styret anbefaler alle som opplever problemer med trådløst internett å skifte ruter. Enten ved å kjøpe ny ruter, eller å benytte tjenesten til GlobalConnect.
- Betongvegger, metallstendere i vegger og andre trådløse sendere (babycall etc) påvirker også signalet negativt
- Der ruter ikke kan plasseres sentralt i leiligheten, bør man vurdere “Mesh”-nettverk. Dette er flere trådløse sendere som kobles trådløst sammen, for å gi god dekning i leiligheten, og samme løsning som Homenets WiFi@Home-produkt. Se mer info her: https://www.tiedemannsjordet.no/info/tv-internett/
- Selv om trådløst nettverk har fungert godt i lenger tid, kan nye nettverk i naboleiligheter, elektronisk utstyr etc. endre på forholdene, som gjør at man stille det inn på ny. Mange rutere tilpasser dette automatisk selv, men noen ganger må man starte denne funksjonen selv. Dette gjøres ved å bruke Channel Finder, Network Scan eller liknende funksjoner i ruteren man bruker (se brukerveiledning for din aktuelle modell)
Feilsøking internettsignal
Her er en liten veiledning for hvordan man kan finne ut av om problemer med internett skyldes det trådløse signalet, eller fibersignalet inn til leiligheten. Den sikreste måten å se på dette er ved å sjekke hastigheten ved hjelp av kablet tilkobling.
- Sjekk at ruteren er koblet til strøm og til uttak i veggen
- Skru av wifi eller aktiver flymodus på datamaskinen
- Last ned Speedtest fra Microsoft Store eller Mac App Store
- Koble nettverkskabel mellom datamaskinen og bak på ruteren
- Starte Speedtest og kjør test. Velg Broadnet som server:
Resultater bør ligge på mellom 600-1000 om man har en gigabit nettverksport på PC og har oppdaterte drivere til den. Er det en eldre PC, vil hastigheten på fibernettverket muligens være høyere enn det maskinen klarer å ta imot. For trådløs tilkobling vil 500 være normalt ved en relativt ny pc.